Webtekster som styrker din søgeoptimering og sælger dit budskab
Webtekstens treenighed: Bliv fundet, læst og opnå resultater
Jeg kan hjælpe. Brug mig som konsulent eller tekstforfatter hvis du blot har brug for lidt sparring, hvis dine webtekster ikke fungerer eller hvis du har brug for helt nye tekster.
Bliv fundet
Du kan næppe lukke øjnene for søgemaskinerne. Derfor skal du have tjek på både det rent tekniske og på dine webtekster. Gode resultater i søgemaskinerne kræver bl.a., at hver enkelt af dine sider har 1-2 ord, som går igen i sidens overskrift, tekst og metatags, dvs. de bagvedliggende informationer om siden. Udfordringen ved at lave en webtekst, der virker, er at kombinere søgemaskinernes forventninger med en hamrende god tekst!
Det er også vigtigt at vælge de rigtige ord. Rigtige i den forstand, at det skal være de ord eller vendinger, som dine kunder eller interessenter faktisk bruger i en internetsøgning. Og rigtige i den forstand, at der ikke skal være for stor konkurrence om dem. Her er du naturligvis godt hjulpet, hvis du er i en niche med en bestemt fagjargon, som både du og kunderne bruger.
Bliv læst
Det er ikke nok, at din hjemmeside bliver fundet. Den skal også læses, og det kræver en god tekst! Gode webtekster tager hensyn til:
… opbygning
Internettet er et hurtigt medie og hvis du ønsker at fange en ny læsers interesse, skal hun hurtigt kunne danne sig et overblik over budskabet. Korte afsnit og mange overskrifter er vigtige her.
… skærmvenlig tekst
Husk også dine læseres flygtighed, når du skriver selve webteksten. Nettet er til enkle og forenklede budskabet i korte sætninger og korte ord, de fleste af os foretrækker stadig papir til kompliceret stof. Fordel gerne webteksten på flere sider for at holde det enkelt.
… troværdighed
Du er troværdig, når det lykkes for dig at fremstille dig eller din virksomhed, så læseren tror på at du er den, du påstår du er og at du kan det, du påstår du kan. Men det er ikke nok. Det indtryk, som læseren får af dig, skal også passe med virkeligheden.
Undgå overdrivelser, vær nøgtern og underbyg så vidt muligt dine påstande. Skriver du ”vi leverer altid kvalitet”, kan du fx give mulighed for at dykke mere ned i denne påstand ved at beskrive virksomhedens kvalitetsmål på en separat side.
Og opnå resultater
Virker dine webtekster som du håbede på? Det er meget let at finde ud af. På internettet registreres alt og du kan ved hjælp af værktøjer som Google Analytics hurtigt se, hvor mange besøgende din hjemmeside har haft, hvilke sider de læste, hvordan de fandt hen til hjemmesiden – og meget, meget mere.
Det giver dig mulighed for at se, hvad der fx sker når du laver en ny side. Får du en masse besøgende, men ingen henvendelser, så blev du godt nok fundet, men næppe læst eller fundet troværdig. Så skal du arbejde med indholdet. Får du ingen besøgende bør du genoverveje de ord, du bruger i forhold til søgemaskiner.